Garstecki Tadeusz (1897 - 1977)
Garstecki Tadeusz (1897 - 1977)
urodził się 17 VIII 1897 roku w Puszczykówku jako syn Jadwigi Teresy, córki Kazimierza i Klementyny z dom. Pepińska.
Dane ojca do weryfikacji, w Kartach meldunkowych miasta Poznania zapisano tylko imię matki, nie ma wśród zapisów aktów ślubów związku pomiędzy Jadwigą a Stanisławem, którego imię pojawia się w późniejszych dokumentów, a aktu urodzenia Tadeusza nie odnaleziono. Jadwiga w roku 1899 poślubiła Stanisława Mikołajewskiego (1862 - 1907) i być może to jego imię figuruje w późniejszych dokumentach jako ojca.
W roku 1898 razem z dziadkami (Kazimierzem i Klementyną) i ciotkami (Marianną i Zofią) zamieszkał w Poznaniu.
W czasie I wojny światowej od 1916 r. służył w lotnictwie niemieckim, w którym zdobył szlify pilota.
W połowie listopada 1918 roku wstąpił do tajnej organizacji Polska Organizacja Wojskowa Zaboru Pruskiego 1918 - 1919 (POWZP) – konspiracyjna organizacja bojowa, której celem było oswobodzenie ziem polskich zaboru pruskiego. Powstała z inicjatywy Wincentego Wierzejewskiego jesienią 1917 r. Powstała wśród ukrywających się w Poznaniu skautów dezerterów.
Od 27 XII 1918 brał udział przy zdobywaniu Prezydium Policji Niemieckiej przy Placu Wolności w Poznaniu oraz Hotelu Rzymskiego, skąd zabrano całą gotówkę i doręczono Komitetowi Powstańczemu w Bazarze pod komendą Adama Białoszyńskiego (Białaszyński 18 XII 1890 - 12 VII 1949), następnie brał udział w zdobyciu koszar 47 Pułku Piechoty na Jeżycach przy ulicy Bukowskiej, gdzie zdobyto 4 CKM oraz rozbrojono wojsko niemieckie. 10 I 1919 r. został przeniesiony do kompanii lotniczej w Ławicy pod dow. Wiktora Pniewskiego (5 XII 1891 - 13 VIII 1974), jako pilot brał czynny udział w lotach wywiadowczych na terenie Wielkopolski. Po zakończeniu powstania pozostawał w służbie czynnej WP do dnia 17 VII 1921 r. Za udział w powstaniu w roku 1957 został odznaczony WKP, a w roku 1974 mianowany podporucznikiem.
Po zwolnieniu z wojska cały czas związany był z lotnictwem. Współzałożyciel Związku Lotników Polskich. W 1925 r. zaprojektował szybowiec *”Rywal”. Zbudował go Kazimierz Wroński w swoim warsztacie stolarskim w Poznaniu. Szybowiec wziął udział w II Konkursie Szybowców na Oksywiu koło Gdyni w maju - czerwcu 1925 r.
Po II wojnie światowej działał w LOPP i w Aeroklubie Poznańskim i od lat 1960- tych w Kole Seniorów Lotnictwa Aeroklubu Poznańskiego.
3 XI 1931 roku w Poznaniu poślubił Władysławę z dom. Dybizbańską ur. 27 VI 1910 tamże.
Zmarł w XI 1977 roku, 14 XI 1977 spoczął na cm. komunalnym na Junikowie, spoczywa z małżonką Władysławą
pole 17
rząd E1 miejsce 2
GPS: 52.389827, 16.82247
https://www.poznan.pl/mim/public/necropolis/plan.html?mtype=cemeteries&cm_id=2&id=1155675&name_surname=Garstecki%20Tadeusz#
źródła: Archiwum Państwowe w Poznaniu, Kartoteka ewidencji ludności miasta Poznania z lat 1870-1931. Ks. Robert Kulczyński SDB, Wielkopolski personel wojsk lotniczych (jednostki bojowe, IWL i SLŁ) w 1919 r. WTG Gniazdo - projekt Uczestnicy Powstania Wielkopolskiego. samolotypolskie.pl/, strona www.piotrp.de, 50 LAT POZNAŃSKIEGO KLUBU SENIORÓW LOTNICTWA AEROKLUB POZNAŃSKI IM. WANDY MODLIBOWSKIEJ KOBYLNICA 2008 — stan na 18-1-2024.
©Genealogia Powstańców Wielkopolskich 2024
*Konstrukcję szybowca "Rywal" opracował Tadeusz Garstecki, a zbudował Kazimierz Wroński w swoim warsztacie stolarskim w Poznaniu w 1925 r. Skrzydła o konstrukcji wzorowanej na samolocie Hanriot H-28. Układ szybowca był wzorowany na szybowcu Bohatyrew "Miś".
Wziął udział w II Konkursie Szybowców na Oksywiu koło Gdyni w maju- czerwcu 1925 r. Podczas pierwszego startu na zawodach, w dniu 11.06.1925 r. pilot A. Stempkowski z Morskiego Dywizjonu Lotniczego wyciągnął niezabezpieczony drążek sterowy, tracąc panowanie nad szybowcem. Szybowiec wykonał półpetlę i uległ rozbiciu, a pilot złamał nogę. Lot trwał 12 s.
Szybowiec "Rywal", obok szybowców S-1 i "Orkan", prezentowany był na Wystawie Lotniczej LOPP w Poznaniu, która miała miejsce od 13 do 28.09.1925 r.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny dwudźwigarowy, podparty zastrzałami. Płat kryty płótnem.
Kadłub o przekroju prostokątnym, półskorupowy, kryty sklejką. Kabina pilota otwarta.
Podwozie z dwiema płozami głównymi i płozą ogonową.
Podwozie płozowe.
Dane techniczne"Rywal" (wg [1])
Rozpiętość- 10 m, długość- 6 m, wysokość- 2,5 m, powierzchnia nośna- 17 m2.
informacje za stroną
http://www.samolotypolskie.pl/.../Garstecki--Wronski-Rywal2